Transport po Syberii - promem po Lenie w kierunku Morza Łaptiewów

Transport po Syberii – 3 sposoby na większe odległości – samolot, kolej transsyberyjska, a może prom?

Opublikowano: 24 listopada 2020

Długodystansowy transport po Syberii to podstawowy dylemat dla każdego kto wybiera się na Daleki Wschód Rosji. Odległości są tak ogromne, że w zasadzie nie ma możliwości obejść się bez niego. Szczególnie, że poszczególne części kraju nie łączą drogi pozwalające na swobodne przemieszczanie się z południa na północ czy ze wschodu na zachód transportem kołowym.

Oczywiście oficjalny system transportu publicznego lub prywatnego, przemieszczający się w przestrzeni na swych 4 kołach, oczywiście istnieje, o czy napisałem tu: Wyprawa na Syberię. Część 3. Zwiedzanie Jakucji – autobusem, a może marszrutką?

Są też bardziej lub mniej oficjalne miejsca wsiadania i wysiadania z pojazdu. Poza Jakuckiem i innymi większymi miastami są to często miejsca umowne i niewidoczne dla cudzoziemców, ale jednak są i wystarczy zapytać lokalsa by je nam wskazał.  Oczywiście pod warunkiem że w tej niemal bezludnej krainie kogoś takiego spotkamy. Także harmonogram odjazdów i przyjazdów autobusów publicznych jest w miarę możliwości przestrzegany. Tylko że trasy autobusów i marszrutek są, jak na odległości na Syberii, raczej krótkie i w zdecydowanej większości przypadków zamykają się w kilkudziesięciu lub kilkuset kilometrach.

Transport po Syberii – może samolot?

Alternatywą dla transportu po Syberii pojazdem kołowym, z której korzystają mieszkańcy bardziej odległych miejscowości na mapie Jakucji, są loty taksówką powietrzną. Najczęściej można pofruwać stareńkim AN-2 lub helikopterem Mi-8. Niewątpliwie jest to pożądana alternatywa dla łowców doznań ekstremalnych, gdyż ze względu na – w najlepszym wypadku – półlegalność tej formy transportu, loty odbywają się na wysokościach nie wyższych niż dolny zasięg radarów. Czyli kilkuset, a czasami jeszcze mniejszej ilości metrów nad powierzchnią ziemi.

Pikanterii dodaje fakt, że o stan latającej taksówki dba sam pilot. Normalnie to powinno uspokajać, ale patrząc na stan samolotów, ciśnienie na pewno nam podskoczy. Z drugiej strony Antek wytrzyma niemal wszystko. Ten dwupłatowiec jest właśnie stworzony by obsługiwać obszary gdzie lotniska nie różnią się od boisk piłkarskich, a boiska piłkarskie wyglądają jak kartofliska.

Dodatkowym, problematycznym elementem tego typu przemieszczania się w przestrzeni, jest jego uzależnienie od wielu czynników na które nie mamy wpływu, w tym przede wszystkim od pogody. Może to oznaczać konieczność spędzenia dodatkowych kilkudziesięciu godzin, a czasami dni w miejscu w którym mieliśmy być tylko przez chwilę. Co więcej wraz z upływem czasu pomiędzy kolejnymi odwołanymi lotami zbiera się coraz większa grupa chętnych mieszkańców na najbliższy przelot, a kolejność wchodzenia na pokład w niczym nie przypomina odprawy na brytyjskim Heathrow Airport. To raczej znakomite kadry dla kolejnej filmowej odsłony ostatniego etapu wojny wietnamskiej – ewakuacji ambasady amerykańskiej w Sajgonie w ramach operacji Frequent Wind.

Tak że na miejsce w kabinie można czekać i czekać, i nie pozostaje nic innego jak nadzieja, że następnym razem to właśnie my będziemy, jak amerykański ambasador w Sajgonie, pierwsi w kolejce do wolnego fotela. Można w tym miejscu zadać pytanie, kto chciałby być traktowany jak oficjalny reprezentant władz amerykańskich w upadającej stolicy Południowego Wietnamu? W takich sytuacjach okazuje się jednak, że jest to pytanie retoryczne, gdyż w odległej i odciętej od świata miejscowości, gdzieś w centralnej Jakucji zapewniam, że każdy tylko o tym marzy. Problemem jest wszakże to, że na rezerwację takiego lotu przez internet nie mamy co liczyć. Pozostaje być na miejscu i mieć numer telefonu do pilota.

Transport po Syberii – a może promem?

Transport po Syberii - prom nad Morzem Łaptiewów

Transport po Syberii – prom nad Morzem Łaptiewów

Niezwykle interesującą alternatywą transportu po Syberii jest także podróż drogą wodną. Te możliwości ograniczone są wszakże do kilku miesięcy w okresie letnim i większości przypadków także wymagają fizycznej obecności w Jakucku w chwili zakupu biletów. Ich nabycia należy jednakże dokonać relatywnie wcześnie, gdyż ilość jest mocno ograniczona.

W rezultacie pojawia się konieczność naszej obecności w stolicy Republiki Sacha na tyle wcześnie by kupić bilet na prom. Ta konieczność jest także okazją by zwiedzić to niezwykle ciekawe miasto.

Należy zadbać o bilety ponieważ transport po Syberii wodą traktowany jest w okresie letnim, jako główna możliwość przewiezienia dużej ilości ciężkich towarów potrzebnych do życia w peryferyjnie położonych osadach na brzegach największych rzek Syberii. W rezultacie popyt na bilety na aktualnie funkcjonujące promy jest wysoki i ich zakup w przeddzień podróży może okazać się niemożliwy. Jeżeli jednak mamy ograniczoną ilość czasu to niesie to za sobą olbrzymie problemy logistyczne i przy braku osoby na miejscu, którą możemy poprosić o zakup biletów, korzystanie z długodystansowych promów może okazać się w najlepszym przypadku utrudnione, a w gorszym – niemożliwe.

A może kolej transsyberyjska na Daleki Wschód Rosji?

I wreszcie pozostaje ta forma transportu, która być może wzbudza największe zainteresowanie podróżnych i rozpala wyobraźnię turysty niemal do białości – to oczywiście żelazny koń, a dokładniej mówiąc legendarna Kolej Transsyberyjska historycznie nazywana Wielką Drogą Syberyjską (Вели́кий Сиби́рский Путь). Magistrala transsyberyjska łączy stołeczną Moskwę z Władywostokiem i liczy w najbardziej uproszczonej formule ok 9 tyś kilometrów, ale długość ta znacząco rośnie przy uwzględnieniu licznych odnóg w kierunku Pekinu, ostatnio otwartego odcinka właśnie w kierunku Jakucka, czy też rozpoczęcia podróży w Petersburgu.

Transport po Syberii koleją Transsyberyjską cieszy się dużym zainteresowaniem osób odwiedzających Syberię, ponieważ jest relatywnie łatwy do zorganizowania, w miarę wygodny i pozwala choć w niewielkiej części poznać ukrytą pod futrem z renifera i czapką uszatką, rosyjską duszę. Bilety można uzyskać bez większego trudy przy wykorzystaniu strony internetowej, a w porównaniu do lotów, są relatywnie tanie. Podróż w otwartym wagonie, zwanym plac kartą, to czasami tylko kilkaset złotych, a ilość kilometrów do pokonania to ponad 9 tysięcy. Zarówno widoki za oknem, jak i towarzysze podróży w wagonie są nie do odnalezienia w innych rejonach świata.

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Zwiedzanie Jakucji marszrutką. Rzeka Ałdan o zmierzchu
Zwiedzanie Jakucji marszrutką, a dokładnie podróż nad rzekę...
Republika Sacha-dziedzictwo kulturowe Jakutów
Republika Sacha-dziedzictwo kulturowe Jakutów...
Jakucja i lud Sacha (Jakuci)
Jakucja i lud Sacha, żyjący w jej centralnej części, nie czę...
Ojmiakon - biegun zimna, czyli co zabrać na Syberię zimą. Konie przy Leńskich stołbach, Republika Sacha
W poniższym wpisie postaram się odpowiedzieć na pytanie co z...
Letnia wyprawa na Syberię. Siktyakh
Zdecydowanie warto poświęcić nieco czasu na porządne przygot...
Nowe artykuły
Wczesnym popołudniem ląduję na lotnisku Aeropuerto Internaci...
Kartagena w Kolumbii 31 stopni Celsjusza, Kraków w Polsce 2...
Wyjazd do Kolumbii? Niech Bóg broni! to tytuł oczywiście prz...